Er waren nog zoveel proefjes te doen rond ons project wetenschappen en de meeste proefjes nemen best wat tijd in beslag (veel meer tijd dan we dachten, in elk geval).
Dus besloten we om een projectweek in te lassen.
De ronde stond vol met allerlei materialen en ingrediënten, de
kinderen werden in groepen verdeeld en kregen een werkbundel. Elk groepje besliste welke
proefjes ze gingen doen, lazen de bijhorende fiche (uit “Proeven van techniek’ ),
verzamelden de materialen, lazen het werkblad , vulden eventuele gevraagde voorspellingen
in , deden het proefje en vulden dan het werkblad aan. Een greep uit waar de proefjes zoal
over gingen:
- koude en warme lucht, er werd door 2 groepen een windroos gemaakt.
-zout en zuur , citroen als bewaarmiddel
-water zuiveren door een filter (onderzoek met 3 soorten filters) en door verdamping
-mengsels en oplossingen
-statische elektriciteit + stroomkring maken met batterijen, draden en lampjes
- Hoe laat je water omhoog stromen?
-licht
-muziek: trillen van lucht
….
We bekeken een instructiefilmpje over ‘Wat is een chemische reactie?’
(https://www.youtube.com/watch?v=YDPDwwefokw) , we maakten er zelf enkele
reactieschema’s bij . We bekeken ook enkele filmpjes over Zwaartekracht met bijhorende
quizvragen (https://maken.wikiwijs.nl/49218/Kracht#!page-764309 ) . We lazen korte
teksten over fysica en chemie.
Verder hebben enkele kinderen een vulkaanuitbarsting nagebootst met kleurstof, water,
azijn, afwasmiddel en natriumbicarbonaat. We maakten een lavalamp na met water,
zonnebloemolie en bruistabletten. En als afsluiter maakten we een zenuwspiraal. Dit was
echt niet makkelijk, want we moesten ook zelf hele dunne draden strippen . Sommige
striptangen knipten het hele draadje door . Het buigen van de ijzerdraad was ook moeilijk
en bij het omplooien van de uiteinden, braken er soms stukken af , net op een cruciaal
moment natuurlijk …. Zenuwslopend haha, ik hoorde sommige kinderen zeggen dat ze
wisten waarom dat een zenuwspiraal heet: omdat het op de zenuwen werkt !!! In elk geval,
de kinderen werkten enorm goed mee en lieten zich stap voor stap meenemen in de
opbouw. Nooit eerder zagen we de groep zo geduldig en geconcentreerd bezig… Ze
moesten in duo aan de slag zodat ze elkaar konden helpen waar nodig. We zijn er lang aan
bezig geweest en alle zenuwspiralen werkten perfect !
*nieuw project: afgelopen week kozen de kinderen een nieuw project : Lego. Dit wordt een miniproject.
HIER vindt u foto's en filmpjes van onze projectweek.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten